ROZWÓJ


LOKALNA PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ



Wpływy z PIT i CIT na mieszkańca w 2020 r.:

1 742

-3,67%

do roku 2019



2 245

Liczba osób prowadzących działalność gospodarczą

252

Liczba wniosków o wpis do rejestru REGON

98

Liczba wniosków o wypis z rejestru REGON



Podatki dla przedsiębiorców obowiązujące w 2020 r.

Stosowanie niższych niż maksymalne stawek podatku od środków transportowych na terenie Gminy Czernica stanowi wyraz dążenia władz do zwiększania potencjału gospodarczego gminy. Potwierdzają to chociażby dane o liczbie podmiotów wpisanych w 2020 r. do rejestru REGON. Wysokość obowiązujących stawek zapewnia stabilność finansową gminy, a przy tym gwarantuje możliwość dalszego rozwoju. Pochodną zwiększającej się bazy przedsiębiorców na terenie Czernicy są również uzyskiwane wpływy z podatku PIT i CIT. W 2020 r. wysokość wpływów z tych podatków w przeliczeniu na 1 mieszkańca uległa niewielkiemu pogorszeniu, na co miała wpływ przede wszystkim zmiana stawki w PIT z 18% do 17% i wprowadzona ulga dla osób do 26 roku życia i wyniosła 1.741,99 zł, podczas gdy w 2019 r. było to 1.808,31.



zarządzanie przestrzenią



Odpowiednie zarządzanie przestrzenią w gminie ma bardzo duże znaczenie dla utrzymania porządku przestrzennego, a uchwalanie nowych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego ma korzystne długotrwałe efekty. Kształtowanie polityki przestrzennej jest kompleksowe, co wpływa na właściwe kształtowanie i zachowanie ładu przestrzennego, a jednocześnie procesy inwestycyjne są szybsze i sprawniejsze. Nowe plany miejscowe wpływają korzystnie na zagospodarowanie niezabudowanych jeszcze terenów. W Gminie Czernica większa część powierzchni objęta jest miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego, co roku jednak podejmowane są nowe uchwały w sprawie objęcia kolejnych terenów miejscowymi planami oraz uchwały mające na celu dokonanie zmian w obowiązujących planach. Taki stan wpływa pozytywnie na wizerunek gminy.


W 2020 roku miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego objęte zostały tereny wsi Chrząstawa Mała przy ul. Gajowej, wsi Dobrzykowice (północ), a także w obrębie Łany oraz w obrębie Nadolice Małe. W 2020 roku w Gminie Czernica wydano 92 decyzje o warunkach zabudowy, w tym 80 dotyczyło zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej a 5 zabudowy usługowej. Wydano również 13 decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.


157

Liczba MPZP

obowiązujących

5

Liczba planów

uchwalonych

6 451

Powierzchnia objęta

MPZP (ha)

77,14%

Powierzchnia Gminy

objęta MPZP



TERENY inwestycyjne



Tereny inwestycyjne Gminy Czernica

Z myślą o inwestorach przygotowano tereny inwestycyjne w miejscowości Dobrzykowice o łącznej powierzchni ok. 50 ha, położonej w bezpośrednim sąsiedztwie Wrocławia i realizowanej Wschodniej Obwodnicy Wrocławia. Tereny te przeznaczone są pod działalność usługową, produkcję przemysłową, parkingi, place składowe i manewrowe oraz obiekty handlowe do 2000 m². Mapa oraz więcej informacji na temat terenów inwestycyjnych dostępna jest na stronie internetowej Gminy Czernica, w zakładce Dla Inwestora.




wdrożenie standardów obsługi inwestora
w samorządzie województwa dolnośląskiego



Gmina Czernica brała w roku 2020 udział w projekcie pt. „Wdrożenie standardów obsługi inwestora w samorządzie województwa dolnośląskiego”, realizowanym przez Dolnośląską Agencję Współpracy Gospodarczej wspólnie z Agencją Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej. Projekt ten finansowany był w ramach programu UE Wiedza Edukacja Rozwój. Działania nakierowane są na uporządkowanie wiedzy na temat obsługi inwestorów polskich i zagranicznych w samorządach Dolnego Śląska i wdrożenie w nich jednolitych standardów. Projekt rozpoczął się we wrześniu 2019 r. i potrwa do końca roku 2021. Wartość projektu wyniosła 1.547.323,84 zł a dofinansowanie: 1.392.445,76 zł. W projekcie występują następujące zadania:

    • Audyt stanu obsługi inwestora w JST

    • Szkolenia dla pracowników oraz kadry kierowniczej JST

    • Doradztwo indywidualne

    • Wdrożenie standardów obsługi inwestora w urzędach JST

    • Wizyta studyjna, współpraca międzyinstytucjonalna, warsztaty "Urząd-Inwestor-IOB"

Drugi etap projektu – szkoleniowy – trwał od początku roku 2020. Prowadzony był cykl szkoleń dla kadry zarządzającej i merytorycznej, obejmujących takie zagadnienia, jak marketing terytorialny, generator ofert lokalizacyjnych czy zarządzanie strategiczne. Tematyką zrealizowanych szkoleń dla kadry merytorycznej JST były standardy obsługi inwestora, przewagi konkurencyjne lokalizacji i oferta inwestycyjna. Wszystkie wydarzenia odbyły się w siedzibie Dolnośląskiej Agencji Współpracy Gospodarczej. W trybie online zostały zrealizowane szkolenia z takich tematów, jak strona internetowa przyjazna inwestorowi/generator ofert, marketing terytorialny jak stworzyć dobry materiał promocyjny. W roli prelegentów w szkoleniach wzięli udział praktycy z obu instytucji realizujących projekt (specjaliści ds. obsługi inwestorów, opieki poinwestycyjnej, marketingu i tworzenia materiałów promocyjnych), a także zaproszeni goście, m.in. z Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu czy Biuro Promocji Miasta i Turystyki UM Wrocławia.

Osobny cykl szkoleniowy w ramach projektu mieli przedstawiciele kadry zarządzającej dolnośląskich samorządów – wójtowie, burmistrzowie czy sekretarze. W formie zdalnej wspólnie zorganizowane zostały dla nich w maju i czerwcu trzy szkolenia: Standardy obsługi inwestora/przetargi konkurencyjne lokalizacji, Oferta inwestycyjna/generator ofert, Zarządzanie strategiczne rozwojem gospodarczym. Swoją wiedzą podzielili się w ramach tych szkoleń m.in. przedstawiciele PAIH, Departamentu Strategii i Rozwoju Miasta UMW czy Uniwersytetu Wrocławskiego.

W ramach projektu w 2020 r. Gmina Czernica wdrożyła następujące standardy obsługi inwestora:

  • zamieszczenie zadań POI (Punkt Obsługi Inwestora) w procedurach wewnętrznych gminy;

  • zaplanowanie i rozpoczęcie realizacji działań z zakresu opieki poinwestycyjnej – przyjęty POI (Plan Opieki Poinwestycyjnej);

  • zapewnienie warunków do spotkań z przedsiębiorcami i inwestorami;

  • wskazanie pracowników POI oraz wpisanie zadań z tym związanych do ich zakresów obowiązków;

  • udział pracowników POI w dedykowanych szkoleniach;

  • udział osoby decyzyjnej w sprawach POI w dedykowanych szkoleniach;

  • zebranie informacji na temat czynników atrakcyjności inwestycyjnej gminy;

  • określenie dostępnej oferty lokalizacyjnej gminy.